Hoe zit het met routeoptimalisatie?

In de toekomst kunnen we op basis van de informatie van de sensoren een volgende stap maken: dynamische routes. De software bedenkt dan elke dag opnieuw zelf de beste routes. We weten nu welke onder- en bovengrondse containers snel vol raken, dus kunnen we straks vooraf berekenen welke containers er op welk moment geleegd worden. Of we zien dat er opeens een container vol zit, ook dan krijgen we een seintje. Op basis hiervan kunnen we een route uitstippelen. Dat is natuurlijk niet van de ene op de andere dag gedaan. Het wordt een periode van gewenning voor zowel onze chauffeurs als voor onze inwoners.

Op dit moment worden de onder- en bovengrondse containers met een vaste frequentie geleegd. Dat is straks niet meer het geval. Onze chauffeurs rijden straks alleen naar een container als die het volgende ledigingsmoment niet haalt. In die zin zullen de bijna volle containers de route bepalen. Voor onze inwoners zal het ook even wennen zijn. Zij zien een Avalex-vuilniswagen langs de containers rijden, zonder deze allemaal te legen. Een hele nieuwe manier van afval ophalen!